تبلیغات
حسـابـداری(ACCOUNTING) - فرآیند عرضه سهام به عموم مردم (IPO) از طریق بازارهای فرا بورسی
حسـابـداری(ACCOUNTING)
بنام یگانه حسابداربی همتای عالم
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 22 تیر 1389 توسط علیرضا حسینی | نظرات ()

دیباچه                                                                                                               

بازار OTC به دلیل فقدان مقررات دست و پاگیر پذیرش در بورسهای ساختار یافته محل ظهور و عرضه اولیه سهام شرکتهایی است که بدلایل مختلفی نتوانسته اند در بورسهای اصلی سهام خود را عرضه نمایند. این بازار محل عرضه سهام شرکتهای بیمه ، صندوق های مشترک، شرکتهای تولیدی، بانکها و ... است که بدلایل متعدد امکان عرضه سهام آنها در بورسهای اصلی فراهم نگردیده است. بسیاری از شرکتهای فعال در کشور که با مشکل تامین مالی و منابع لازم مواجه هستند در این شرایط واقع هستند.

از طرف دیگر در راستای سیاستهای خصوصی سازی دولت محترم در عرضه سهام شرکتهای مشمول اصل 44 بنظر می رسد که بسیاری از شرکتهای فوق می توانند از طریق بازار خارج از بورس امکان عرضه سهام آنها به عموم فراهم گردد.

نکته دیگری که در این جا لازم است به آن اشاره شود آن است که در بورسهای پیشرفته از طریق بانکهای سرمایه گذاری این سهام عرضه می شود و در صورت عدم استقبال خریداران بانک سرمایه گذار متعهد به خرید سهام شرکت می باشد. در کشور ما بدلیل فقدان بانک سرمایه گذاری از یک طرف شرکتها نسبت به فروش تمامی سهامشان مطمئن نیستند از طرف دیگر خرید و تخصیص از طریق کارگزاران صورت می گیرد بنابراین امکان دستکاری در سفارشات خرید وجود دارد.

این دلائل سبب گردیده مقاله حاضر در زمینه امکان عرضه اولیه (IPO) بر بازار Nasdaq انتخاب شود و مطالعه آن به تمامی مدیران، دست اندرکاران، مدیران سرمایه گذاری شرکتهای سرمایه گذاری پیشنهاد می شود.

 


مقدمه:

فرآیند واگذاری سهام به عموم مردم یکی از مهمترین رویدادهای زندگی هر شرکتی به شمار می رود. فرآیند واگذاری اولیه سهام (IPO) با یکی از مراحل گذار قابل مقایسه می باشد که بعد از آن شرکت با طیفی از بسیاری از بزرگترین و مشهورترین شرکت های یک کشور پیوند می خورد و ارتباط برقرار می کند. منافع بسیار زیادی را می توان در نتیجه خصوصی سازی برشمرد. از طریق واگذاری سهام به عموم مردم (IPO) یک شرکت می تواند مقدار سرمایه خود را افزایش داده همچنین دارای معیاری ذاتی و اساسی برای تصمیم گیری راجع به اینکه چطور وجوهش را کانالیزه نماید می گردد. بازار سهام یک شرکت سهامی عام را قادر می سازد تا سهامداران آن بتوانند سهام خود را به اشخاص ثالث فروخته یا خریداری نمایند. افزایش نقدینگی و ارزش، بازار سهام موجبات افزایش توانایی شرکت برای استفاده از اختیارات (option ها) (اختیار خرید و فروش) سهام را فراهم نموده و معامله گران با سهام خاص را جلب می نمایند. علاوه بر این پیشرفتهای جدید که در شرکتهایی که سهامشان به شکل عمومی مورد معامله قرار می گیرد این امکان را فراهم می سازد که روی تصمیمات سرمایه گذاری آنها نیز اثر بگذارد ضمن آنکه این شرکتها می توانند از طریق مطالعه شرکتهای سرمایه گذاری دارای چشم اندازهای روشن تر و مطلوبتری در بازار سهام گردند.

البته فرآیند واگذاری سهام به عموم مردم (IPO) با چالشهای زیادی همراه است. این فرآیند ممکن است ماهها زمان ببرد که طی آن مدت تمامی جزئیات در مورد شرکت شامل عملکرد گذشته و عملکرد مالی آینده آن در معرض تحلیل کارشناسان مختلف قرار بگیرد. شرکت ممکن است توسط تیمی برای IPO مرکب از بانکهای سرمایه گذاری، وکلاء و حسابرسین مورد بررسی قرار گیرد. بزرگترین چالش بر دوش مدیران شرکت است به نحوی که آنها بایستی بتوانند شرکت را به گونه ای هدایت کنند که هم IPO موفقیت آمیز باشد ضمن آنکه شرکت چشم انداز جالبی بین عموم مردم ایجاد کند.

موضوعات اساسی واگذاری

اصلی ترین موضوعاتی که شرکت هنگام واگذاری سهام به عموم مردم با آن مواجه است شامل چهار موضوع و سوال اساسی به شرح زیر است:

1)                   IPO (واگذاری به عموم) چه موقع بایستی اتفاق بیفتد.

2)                   عرضه به عموم در چه حجم باشد.

3)                   ارزشگذاری تقریبی چه میزان است.

4)                   کدام بازار برای معامله سهام شرکت بایستی انتخاب گردد.

پاسخ دادن به این سوالات مستلزم استفاده از نظرات مشورتی افراد با تجربه بوده و توصیه های بانکهای سرمایه گذاری، در این زمینه بی نهایت مفید خواهد بود. در عین حال که زمان بندی و موضوعات بازار انجام معاملات بایستی قبل از انجام فرایند واگذاری IPO قطعی شده یعنی  قبل از اینکه عرضه سهام به عموم سرمایه گذاران صورت نسبت به آن تصمیم گیری شود.

زمان بندی عرضه سهام به عموم

در این مرحله شرکت بایستی تصمیم بگیرد که آیا آمادگی واگذاری به عموم را دارد. هرچه میزان سودآوری (قابلیت سودآوری) شرکت قابل پیش بینی تر باشد آمادگی بیشتری برای واگذاری (IPO) وجود دارد. بررسی میزان حاشیه سود عملیاتی شرکت و نرخ رشد آن و مقایسه آن با شرکتهای مشابه که بتازگی به عموم مردم واگذار شده اند و عملکرد شان بعد از واگذاری در بازار سهام به عنوان راهنمایی عملی و اساسی در تعیین درجه آمادگی شرکت برای واگذاری به عموم مردم محسوب می گردد عملکرد نامناسب شرکت یا نامطلوب بودن وضع سودآوری شرکت موجبات عکس العمل نامناسب سرمایه گذاران هنگام واگذاری سهام به عموم مردم است.

سطح و ثبات سودآوری شرکتهای موفقی که به عموم واگذار شده اند می تواند با تغییرات صنعت، تغییرات چشمگیری پیدا کند. شرایط مالی یک شرکت روی زمان بندی واگذاری سهام آن به عموم (IPO) اثر می گذارد.

این امر خصوصاً برای شرکتهایی اهمیت دارد که به دنبال استفاده از وجوه حاصله از واگذاری (IPO) جهت پرداخت بدهی خود یا تقویت و انجام پروژه های توسعه یا گسترش کانالهای بازاریابی و فروش خود هستند ما بقی شرکتها اساساً از IPO ها برای تدارک و مهیا ساختن نقدینگی برای تامین نیاز سهامداران جاری خود و از خالص وجوه جمع آوری شده برای تامین مالی عملیات و مقاصد عمومی و کلی شرکت استفاده می کنند این قبیل شرکتها دارای انعطاف بیشتری در خصوص زمان بندی IPO ها هستند.

جایگاه و موقعیت بازار سهام شرکت نیز همواره به عنوان عامل تعیین کننده ای در خصوص زمان بندی عرضه سهام به عموم مردم (IPO ها) به شمار می رود. بدیهی است تقاضاهای بازار سهام در زمینه سهام جدید در طول زمان تغییر زیادی می کند و شرایط روبه رشد بازار سهام یک شرکت روی ارزشگذاری IPO توسط سرمایه گذاران تاثیر چشمگیری دارد.

حجم عرضه

 الزامات و ضرورتهای موجود در ارتباط با سرمایه شرکت اساساً تعیین کننده مقدار مبلغ سهامی است که بایستی عرضه شود ضمن آنکه مسئله مهم آن است که شرکت به چه نحو از سرمایه جمع آوری شده باید استفاده کند.  

پیشنهاد و توصیه می گردد که شرکتها اندازه ای از افزایش سرمایه و عرضه به عموم مردم را انتخاب کنند که بتوانند از آن وجوه استفاده نماید. اندازه حجم عرضه سهام به عموم مردم همچنین روی قابلیت نقدینگی سهام شرکت و میزان پتانسیل نوسان پذیری قیمت بعد از عرضه سهام به عموم در بازار (بعد از IPO) نیز اثر می گذارد. بطورکلی برای تدارک سطوح نقدینگی سهم که برای سرمایه گذاران نهادی بزرگ یک سهم بایستی دارای سهم شناوری به میزان حداقل 5/1 میلیون سهم باشد.

بسیاری از شرکتهایی که استراتژی فصلی را دنبال کرده اند عرضه های عمومی(IPO)در حجم پایین انجام داده و در برخی موارد عرضه های عمومی بزرگتری را دنبال کرده اند. این استراتژی بویژه وقتی موثر و کارآمد خواهد بود که ارزش سهام شرکت به منظور عرضه اولیه عمومی تحت فشار و محدودیت باشد یعنی اینکه در نتیجه شرایط مشکل و سخت بازار یا بدلیل اینکه آن شرکت بخوبی شناخته شده و مشهور نباشد به عنوان شرکتی با ریسک بالا بین مردم درک شده باشد. در این شرایط شرکت می تواند استراتژی عرضه عمومی اولیه (IPO) با ارزش گذاری  محافظه کارانه را انتخاب نموده و اجازه دهد که سهام آن در جامعه سرمایه گذاری بهتر شناخته شود. به موازات اینکه سهام در بازار شناخته شد یا شرکت بین سرمایه گذاران از اطمینان و اعتماد قابل ملاحظه ای پیدا کرد شرکت می تواند عرضه عمومی در حجم بزرگتر را با قیمت و ارزشگذاری بالاتر تدارک ببیند.

استراتژی عرضه عمومی شرکت octel communication در بازار Nasdaq نمونه بسیار خوبی از استراتژی فصلی عرضه عمومی را ارائه می کند. این شرکت اولین عرضه عمومی خود را طی بحران اکتبر 1987 انجام داد که میزان 9/16 میلیون دلار با قیمت 20 دلار هر سهم جذب کرد. یک سال بعد قیمت سهام octel در نتیجه شناخت و رشد بازار و بهبود شرایط بازار رشد کرد و در نتیجه در این هنگام شرکت octel به ازاء قیمت هر سهم 375/23 دلار در هر سهم میزان 3/40 میلیون دلار را جمع و جذب کرد. از طریق استراتژی فصلی شرکت octel به وجوه سرمایه مورد نیاز برای تامین رشد و نقدینگی لازم دست یافته بود.

حجم عرضه های اولیه می تواند گاهی اوقات طی فرآیند  IPO در پاسخ به توسعه و پیشرفتهای شرکت با قیمت عرضه مورد انتظار تغییر کند.

ارزشگذاری عرضه اولیه سهام

برای شرکتی که نسبت به عرضه سهام بین سهامداران خود اقدام می کند هرچه مقدار ارزش IPO (عرضه اولیه سهام) بالاتر باشد به دلیل اینکه تعداد سهام کمتری عرضه می شود هزینه سرمایه پایین تر می آید چرا که درصد کمتری از سهام می تواند برای کسب مبلغ مشخصی سرمایه به عموم مردم عرضه گردد.

بعد از عرضه اولیه سهام معمولاً سهام آن شرکت به دلیل ایجاد اعتماد بین خریداران سهام جذاب تر می شود. در اینجا شرکت بایستی بدنبال ایجاد بیشترین ارزشگذاری برای IPO باشد. یک بانک سرمایه گذاری برای بدست آوردن حداکثر ارزش سهام شرکت معمولاً معیارهای متفاوتی را در خصوص ارزشگذاری عرضه اولیه سهام شرکتها مورد بررسی قرار می دهد. طی دوره فرآیند عرضه عمومی IPO نیز بانکهای سرمایه گذاری مکرراً تحلیلهای خود را مطابق با تحولات شرایط تجاری و محیط بازار سهام در خصوص ارزش سهام شرکت تعدیل می نمایند.

فهرستی از عوامل مختلف که روی ارزشگذاری سهام یک شرکت اثر می گذارد را می توان معرفی کرد عوامل و فاکتورهایی از قبیل سابقه سودآوری شرکت، اندازه شرکت، سهم بازار، صنعت، پیش بینی آینده رقابتی، پتانسیل رشد و شرایط اقتصادی و بازار سهام شرکت نقش اساسی در قیمتگذاری سهام ایفا می کند. بانکهای سرمایه گذاری عوامل مرتبط با چشم انداز سرمایه گذاری شرکت در نظر می گیرند تا بتوانند طیف قیمتی مناسب برای شرکت بدست آورند.

تجزیه و تحلیل ارزش جاری سهام  شرکت و مقایسه آن با شرکتهای رقیب اساسی ترین و موثرترین ابزار ارزشیابی و قیمتگذاری بانکهای سرمایه گذاری به شمار می روند. این تجزیه و تحلیل همراه با فهرستی از عواملی است که به بهترین وجهی بتواند اندازه، میزان سودآوری، ساختار ریسک و پتانسیل شرکتی که قرار است سهامش به عموم عرضه گردد را اندازه بگیرد.

تصمیم گیری در خصوص موضوعات مرتبط با معاملات بازار

انتخاب بازاری که برای عرضه سهام و معامله آن انتخاب می شود امری مهم به شمار می رود. اکثریت سهامی که Nasdaq را برای عرضه به عموم مردم انتخاب می کنند به دنبال کسب منافعی هستند که انجمن های سرمایه گذاری از آنها بعمل می آورند. بازار Nasdaq تعداد 134 مورد از عرضه عمومی اولیه (IPO) در بازارهای آمریکا را بخود اختصاص داد به نحوی که ارزش دلاری عرضه های اولیه در این بازار (IPO) فراتر از بازار بورس لندن NYSE و بازار بورس سهام آمریکا AMEX بود.

بانکهای سرمایه گذاری

از آنجا که بسیاری از چالشها و موانع عمده بالقوه در فرآیند واگذاری به عموم مردم (IPO) همراه است نظرات مشورتی بانکهای سرمایه گذاری در فرآیند واگذاری اولیه سهام (IPO) بسیار ارزشمند و مفید خواهد بود.

شرکتهای سرمایه گذاری دارای تجربیات زیادی در زمینه فرآیند عرضه IPO هستند.

نقش بانکهای سرمایه گذاری را در دو جنبه اساسی می توان خلاصه کرد این موسسات در زمینه فرآیند پذیره نویسی و تعیین قیمت اولیه قیمتگذاری واگذاری نقش عمده ای ایفاد می کند. این بانکها از طریق تحقیق روی فروش شرکت و مطالعه بازار وضعیت سهام شرکت بازار را شناسائی می کنند.

انتخاب بانکهای سرمایه گذاری

معیارهای زیر در زمینه انتخاب بانکهای سرمایه گذاری برای عرضه اولیه عموم سهام به مردم و دارای اولویت اساسی می باشند.

1-   تجربه این قبیل بانکها در خصوص واگذاریها

2-   عملکرد بعد از عرضه سهام شرکت بعد از واگذاری سهام

3-   بررسی عملکرد گذشته واگذاریها به عموم مردم و قیمتهای عرضه و میزان انحراف آن از طیف قیمتهای اولیه

4-   تحقیق در اختیار داشتن محققین مالی خاص، تحلیل گران خبره

5-   فروش و معامله : بانک سرمایه گذاری چه میزان تجربه در زمینه فروش و واگذاری و معاملات دارند.

6-   ارتباط بلندمدت: وجوه ارتباط بلندمدت با موسسه سرمایه گذاری بلندمدت

 





درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
نویسندگان
آرشیو مطالب
پیوند ها
پیوندهای روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :



تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن می باشد.